Digitális kompetencia és 21. századi készségek

Mai világunkban, a 21. században a napjaink elképzelhetetlenek lennének valamely digitális eszköz nélkül. E technológia egésze fontos és elengedhetetlen része minen egyes napunknak. Akár felnőttek, gyerekek, férfiak, nők, informatikusok, biológusok, fodrászok, vagy akár tanárok vagyunk,

 

A digitális kompetencia és a NAT

Leendő tanárként nem csupán felhasználóként, fogyasztóként kell jelen lennünk, hanem a digitális technológiára kiterjedő mindenfajta ismeretnek birtokában kell lennünk és az egész jelenséggel tisztában kell lennünk, akárcsak a Nemzeti Alaptantervvel. A NAT-ot szemügyre véve felfedezhetjük, hogy annak már a digitális kompetenciára kiterjedő része is van, amelyben ez kulcskompetenciaként szerepel. Mit is értünk digitális kompetencia alatt? Ezt a fogalmat úgy határozzák meg, hogy egy adott személy nem csupán a digitális technológia eszközeit használva, azokkal kiválóan bánni képes, hanem a készséget is értjük emellett, miszerint technológia révén hozzáférhető  tartalmakat megfelelően és kritikusan is tud kezelni az élet minden területén, azokat célszerűen használva.

 

21. századi készségek

Az általam kiválasztott videó remekül szemlélteti, hogy a korábban felhozott digitális kompetencia nyomán is, melyek azok a készségek, amelyekkel ki tudunk teljesedni, sikeresek lehetünk. Négy fő készséget emel ki, amelyek mindegyike kapcsolódhat a digitális kompetenciához is. A kommunikáció, a kooperáció, a kritikus gondolkodás, valamint a kreativitás azok, amelyekre mai világunkban egy diáknak szüksége van. Ezek mind fejleszthető készségek, amely fejlesztéshez további ötleteket ad a videó.

Szaktantárgyaimat tekintve szerencsés helyzetben vagyok, hiszen két nyelvi szak remek lehetőséget biztosit a példaként hozott négy készség fejlesztésére. A nyelvi órák alapja és legfontosabb eleme a kommunikáció, ezért annak fejlesztése elsősorban  legfontosabb, Ezt a készséget fejlesztve párhuzamosan fejleszthető a többi is, hiszen a kooperáción alapuló tanulás és ezáltal a kommunikáció segitése, a tanult nyelv folyamatos használata  elengedhetetlen nyelvórán. A két készség együttes fejlesztése talán idegennyelvi órákon alkalmazható leginkább és a leghaékonyabban. A további készségek fejlesztése szintén a tanáon múlik, milyen feladatokat tud előkészteni a diákok számára. Számomra nem ismeretlenek nem ismretlen, miképpen tudom alkalmazni a digitális technológiát a tanórán keretein belül. A feladatközpontúságot teljes mértékben össze lehet hozni a diákközpontúsággal, hiszen sokkal édekesebb és élvezetesebb lehet az óra, miközben globálisan is tanitjuk a diákokat: nem csupán egy-egy késségre koncenrálunk, hanem a digitális eszközök segitségével oldunk meg feladatokat, amelyek egyszerre képesek ezáltal több kompetenciá fejleszteni.